Verkeer
Dam en Meelzak
Er is al een plan uit 2020 voor de Dam en Meelzak daterend uit 2020. Dit is een apart project waar Merlijn Rademakers, van verkeer Alkmaar, zich mee bezig gaat houden in samenwerking met het verkeersadviesbureau. Ongetwijfeld zullen er in de werkgroepen Wonen en Openbare Ruimte ook plannen staan voor de inrichting van de Meelzak en Grote en Kleine Dam.
Verkeersveiligheid
De toegangswegen naar de Brede school zijn onveilig en gevaarlijk voor scholieren.
Een deel van de oplossing kan zijn om scholieren ten zuiden en westen van de rotonde via de zijtak van de Julianalaan met een brug over de sloot direct naar de Brede School en sportaccommodatie te leiden. Via deze route komen ze dan niet in contact met gemotoriseerd verkeer.
Ook de Handhaving mag vaker aanwezig zijn om toe te zien op snelheid, verkeerd parkeren en overlast op het water. Meldingen worden niet altijd opgevolgd.
Naast de wijkagent is het wenselijk dat we een eigen BOA toegewezen krijgen als aanspreekpunt.
Herinrichting van de wegen
De Driemaster smaller maken en ook hier 30 km rijden invoeren.
De Raadhuisstraat, Dorpsstraat, Grafterbaan en Westeinde “auto te gast weg” maken. Dit verlaagd de snelheid en is veiliger voor fietsers en voetgangers.
Bovengenoemde wegen kunnen ook ingericht worden zoals het in Grootschermer is gedaan.
Vanaf de kruising Driemaster/ Westeinde t/m de Dorpsstraat eenrichtingsverkeer van 07.00-09.00 uur en ’s middags van 16.00 -18.00 uur andersom. Ontheffing moet er zijn voor de bewoners van deze straten. Een voorbeeld hiervan is te zien van Purmerland t/m Landsmeer.
Striktere handhaving is noodzakelijk.
Extra strook op Julianalaan voor rechtsaf bij de N244 om het verkeer sneller het dorp uit te laten gaan.
Snelheid en zwaar verkeer
Invoering van 30km/u door het hele dorp, met duidelijke bebording bi de toegangswegen. Het inzetten van flitspalen is een manier om de snelheid naar 30km te krijgen. In Amsterdam en Alkmaar heeft dit succes gehad.
Agrariërs toestaan over de te N244 rijden.
Vrachtwagens langer dan 8 meter mogen alleen met ontheffing het dorp inkomen.
Lokale bedrijven stimuleren om leveranciers kleinere wagens te laten gebruiken voor bevoorrading.
Google Maps aanpassen om doorgaand verkeer om het dorp heen te leiden.
Buslijn123 van De Rijp naar Alkmaar en vice versa over de N244 laten rijden of kleine taxibusjes ook door de week te laten rijden zoals in het weekend gebeurt.
HVC moet kleinere vrachtwagen inzetten om door het dorp te rijden en in de Rechtestraat van Oost naar West rijden. Dit voorkomt veel opstoppingen.
Wat kan er op korte termijn gerealiseerd worden?
Driemaster omzetten naar een 30 km/u zone en borden bij de toegangswegen plaatsen.
Bewegwijzering voor parkeren vanaf N244 naar parkeerterrein Sportaccommodatie
Handhaving verbeteren
Wat moet hoog op de Dorpsagenda komen
Aanleg van extra parkeerplaatsen
Verbetering van verkeersveiligheid
