NOTULEN DORPSRAADVERGADERING 15 april jl.
Aanwezig: Sjaak Stoop; Will Schaak; Greet Bonnema; Gonnie Muijs; Tom Taam; Mark Wickel; Jan Heek; Hans Grotenbreg; Nicole Roodenburg.
Afwezig: met afbericht: Wendy, Ruud, Boyd en Thomas.
Voorstellen wijkagent Sebastiaan van Enk
Hij is de wijkagent voor alle buitenkernen.
Houdt zich bezig met: vertrouwd blijven met de inwoners van de dorpen door regelmatig de dorpen te bezoeken. Onder zijn bevoegdheid vallen: de strafzaken vd dorpen, zet zich in bij burenruzie, gewelddelicten en problemen rond GGZ-patiënten.
Laat zich ook regelmatig zien bij jongeren om hiermee in gesprek te blijven. Hij onderhoudt ook het contact met de Handhaving.
Gonnie en Mark vinden dat hij nog meer zichtbaar aanwezig mag zijn.
Bij vragen is hij bereikbaar via de site vd politie.
Bij overlast is er overleg met de Handhaving wie het oppakt.
Het is de politie niet toegestaan om info te delen in Whatsapp groepen.
Soms komt er na een melding geen politie of Handhaving. Verkeerd parkeren komt in het centrum vaak voor, hier wordt zelden bekeurd.
Bij een attente handhaving zal er minder irritatie in de buurten zijn.
De Handhaving komt op de Dorpsraadvergadering van 20 mei bezoeken.
In de Rechtestraat heeft de brandweer last van verkeerd geparkeerde auto’s, deze staan dan boven een waterput.
De Veiligheidsregio van de brandweer zal de bewoners aan de Rechtestraat per brief informeren over het juist parkeren aldaar.
De snelheid op de Driemaster is ver boven de 50km, kan hier meer controle op komen.
Informatie van Marlijn Rademaker over het Verkeersplan en de Verkenning revitalisatie van De Meelzak
Verkeersadviesbureau Goudappel is bezig met een verkeersplan in 5 stappen
1. Analyse hoe de verkeerssituatie in de dorpen is
2. Participatie met de inwoners speelt een grote rol
Er komt in Mei een brief bij alle inwoners met de vraag welke problemen zij met het verkeer in het dorp hebben. Alkmaar zal hiervoor haar eigen (online) systeem inzetten
3. De gegevens hieruit worden door Goudappel met de Dorpsraad gedeeld en besproken.
4. Daarna worden de inwoners van de resultaten op de hoogte gebracht en gevraagd wat de belangrijkste knelpunten in het dorp zijn.
6 maanden heeft dit proces nodig om tot een conclusie te komen
5. De Maatregelenkaart: de genoemde problemen worden dan aangepakt/hersteld
Opmerking:
De Dorpsraad en aangeschoven inwoners zijn zeer verbolgen/kwaad dat het werk wat de Dorpsraad samen met enthousiaste inwoners heeft gedaan, qua verkeer voor niets is gedaan.
De enquête, die in januari gehouden is, werd door veel inwoners ingevuld en heeft veel knelpunten over verkeer en parkeerplaatsen opgeleverd.
Dit wordt nu in een klap van tafel geveegd!!
Na een online enquête van Alkmaar en 2 inloopavonden ontstond er een Dorpsagenda. Deze werd door ons dorp niet volledig genoemd. Daardoor is er door de Dorpsraad een verfijnde enquête uitgezet met gewenst resultaat.
Om nu weer informatie bij de inwoners op te halen geeft een signaal aan de Dorpsraad dat deze niet serieus genomen wordt. En zijn inwoners nog wel bereid om weer een vragenlijst in te vullen?
We raken weer 6 maanden verder in de uitvoering van het verkeersdeel van de agenda!!
Verkenning revitalisatie van De Meelzak
Ook hier vindt de bewonersparticipatie plaats.
De bewoners in de directe omgeving van de Meelzak worden betrokken om enkele inrichting ideeën te beoordelen.
De aanwezigen op de vergadering vinden dat De Meelzak alle inwoners, verenigingen en belanghebbenden aangaat.
Merlijn zal met een plan/ idee komen waar de inwoners een mening over zullen hebben.
Opmerking:
Ook bij dit plan wordt er aan de uitkomsten van onze enquête voorbij gegaan.
Verslagen werkgroepen Agenda:
Ruud en Boyd maken de Pit van de agenda.
De inleiding van de agenda moet gemakkelijk leesbaar zijn en moet 10 mei klaar zijn om dit op de vergadering van 20 mei te bespreken.
Communicatie moet goed benoemd worden.
Alle werkgroepen moeten hun verslag op dezelfde manier indelen als de Verkeersgroep.
Op 23 april zullen Will, Greet en Sjaak de verslagen nalopen op doublures. Wie hieraan ook mee wil doen, kom!!
De volgende vergadering is:
20 mei 2025
19.30 uur Brandweerkazerne
Alle suggesties, ideeën en opmerkingen zijn welkom en kun je mailen naar:
dorpsraadgraftderijp@ziggo.nl.
NOTULEN DORPSRAADVERGADERING 25 maart jl.
Aanwezig: Sjaak Stoop; Will Schaak; Greet Bonnema; Gonnie Muijs; Boyd Volger; Ruud Boomgaard en Jan Stam
Afwezig: met afbericht: Tom Taam en Thomas Nibbering
Ischa Damen:
Jongerenwerker Ischa Damen is zonder afbericht afwezig
Hij is nu uitgenodigd voor de vergadering van 20 mei.
Neemt 2 collega’s en 3 jongeren mee.
Gesprek Mark Heddes:
Werkzaam voor Segesta, deze heeft 3,5 ha in bezit bij de Boeijersloot en wil hier woningen bouwen.
Er wordt gedacht aan woningen voor jong en oud.
Uit onze enquête blijkt dit ook, naast sociale huur- en betaalbare koopwoningen. Wijncoöperatie De Rijp denkt ook aan deze locatie, hier wordt door Mark contact mee opgenomen. Verkoop van losse kavels wordt ook overwogen. We zullen de politiek informeren om dit proces bij de gemeente te volgen.
Vacature penningmeester:
Gonnie zegt dat ze teleurgesteld is in de gemeente Alkmaar. Dit gevoel had ze al langer en is versterkt door de enquête over het nieuwe horecabeleid van Alkmaar.
Dit bereikte de Dorpsraad pas nadat het al gesloten was. Werd alsnog geopend gesteld om in te vullen.
De wijze waarop een horeavergunning aan de buren is verleend viel niet in goede aarde.
Ze blijft, tot er een opvolger is, nog aan en wil daarna de Dorpsraad projectmatig ondersteunen.
Rondje Raad:
Dit wordt op 9 april in het Rijperhuis gehouden door Alkmaar. Hier komen raadsleden in gesprek met inwoners.
We hebben de organisator, Korne te Velde, erop gewezen dat wij het afgelopen jaar al veel contact met de inwoners hebben gehad i.v.m. de Dorpsagenda. Op de vraag om het naar het najaar te verplaatsen ging hij niet in.
Dus gebruiken wij, dorpsraadleden, deze mogelijkheid om onze activiteiten bij de raadsleden kenbaar te maken.
Verslag kerngroepen:
Op de bijeenkomst van 20 maart werd er enthousiast meegedacht en gediscussieerd over de opmerkingen uit de enquête. Veel informatie hieruit en de al eerder opgehaalde punten zijn in concept gezet.
De volgende stap is om dit in een tijdsplan te plaatsen.
Hier komen wij de volgende vergadering, 15 april, op terug.
Op deze vergadering komt ook Merlijn Rademaker, projectleider gebiedsontwikkeling, ons informeren over het verkeersplan en verkenning revitalisering Meelzak.
De volgende vergadering komt onze wijkagent kennis met ons maken.
Glaspoort voor aanleg glasvezel houdt op 15 april een bewonersavond in Onder de Boom.
Er komt een extra brief voor bewoners/ondernemers rondom moeilijke straten.
Op de Meelzak komen extra parkeerplekken.
De volgende vergadering is:
15 april 2025
19.30 uur Brandweerkazerne
Alle suggesties, ideeën en opmerkingen zijn welkom en kun je mailen naar:
dorpsraadgraftderijp@ziggo.nl.
NOTULEN DORPSRAADVERGADERING 18 februari jl.
Aanwezig: Tom Taam; Will Schaak; Greet Bonnema; Thomas Nibbering; Gonnie Muijs; Ruud Boomgaard en Jan Stam
Afwezig: met afbericht: Sjaak Stoop en Boyd Volger
Greet heet iedereen welkom en bedankt iedereen voor hun inzet van de afgelopen week.
Jan Stam heeft aangegeven 1 uur aanwezig te willen zijn en begint daarom zijn uitleg.
Zijn advies is als volgt:
- formuleer de pit/kern middels een leuk verhaal over ons dorp. Gebruik evt. antwoorden van de mensen die gegeven zijn in enquête of tijdens inloopavonden. Zoek er mooie foto’s ter illustratie bij. Ruud heeft aangegeven wel foto’s te hebben of te willen maken. Helaas is Boyd niet aanwezig maar middels deze notulen aan hem de vraag of hij mee wil werken aan dit “Pit-verhaal” met Ruud (en evt. anderen)
- de 3 thema groepen : Wonen ; Verkeer en Openbare Ruimte uitwerken met behulp van mensen die zich aangemeld hebben. Verdeel ieder thema in onderwerpen/blokjes, 1 alinea per onderwerp. Benader het positief en neem zelf geen stelling. Wie is de eigenaar vh onderwerp oftewel wie gaat wat doen. Benoem de voor-en nadelen.
- tijdlijn uitzetten zoals schema van Will (zie mail 13 februari)
Jan Stam zal Gonnie de begroting sturen om in te dienen bij gemeente.
Greet vraagt hoe ze de stand van zaken moet verwoorden naar de gemeente toe. We besluiten dat we de gemeente zullen informeren over het proces zonder in detail te treden. Aangeven dat we zeker samen op willen trekken.
Will vertelt over het schema zoals eerder genoemd. Dit is een prima voorbeeld handleiding voor de themagesprekken alsook een mooi in te vullen tijdlijn.
Helaas geeft Will aan dat hij het erg druk heeft en niet alle vergaderingen bij gaat wonen maar we mogen wel een beroep om hem doen indien nodig. Dank daarvoor Will. We hadden je graag per direct als dorpsraadcollega welkom geheten maar wellicht gaat dat nog gebeuren in de toekomst.
Will gaf aan zich zorgen te maken over het aantal dorpsraadsleden. We hopen dat de mensen die zich opgegeven hebben voor de themagesprekken zich misschien ontpoppen tot dorpsraadlid.
Het is goed wanneer er per themagroep minimaal 2 dorpsraadsleden bijzitten voor het geval iemand uitvalt of (weer eens) op vakantie gaat.
Greet vraagt of men content is over het feit dat de mailbox van de dorpsraad alleen in te zien is door Sjaak en Greet. Relevante mails worden doorgestuurd. Hier gaat men mee akkoord.
De ingekomen mail:
Rondje Raad - mail gaat ter info naar iedereen
Dorpendag - idem
Horecabeleid - wordt vervolgd
Wedstrijd AZ - ter kennisgeving gemeld
Baanbreker - verzoek aan Sjaak om ons op de hoogte te houden of inwoners / dorpsraad ook gelijk aan tafel mogen zitten bij gemeente, Woonwaard en Zorgcirkel
Beleid Dijk en Waard - gaat Alkmaar ook die kant op? Wanneer we dorpsagenda klaar hebben staan we stevig in onze schoenen en kan men niet meer om ons heen. We hebben nu een achterban !
Mark Wickel had zijn zorgen geuit over het feit dat het oude dorp open ligt van april tot januari. Greet legt uit wat Liander/KPN en Stadswerk (kademuren) gezegd hebben en dat er iemand van de dorpsraad gevraagd is om aan te sluiten bij het klein comité. Sjaak had aangegeven dit wel te willen doen, Tom wil dit ook wel doen. Sjaak en Tom overleggen hoe of wat of wie!
Greet vraagt of men akkoord gaat dat we de wijkagent uitnodigen om eens een dorpsraad vergadering (april of mei) bij te wonen en elkaar te leren kennen. Dit gezien het feit dat er in reacties vaak handhaving issues genoemd worden.
Greet zal mail opstellen voor mensen die zich aangemeld hebben om mee te praten; Ruud, Sjaak en Will zullen concept uitnodiging even doornemen. Uitnodiging versturen en groepen indelen. Gespreksleider(s) vragen de resultaten zoals door Gonnie en Greet op papier gezet door te nemen en bij te schaven voor de 1e avond die gepland staat op Donderdag 20 maart om 20.00 uur in Rijperhuis.
Sjaak middels deze notulen de vraag om Wendy te polsen of ze nog terugkomt, zo ja wanneer en ook de vraag of zij voorzitter wil blijven of dat ze akkoord gaat dat Sjaak dit overneemt.
Volgende Dorpsraadvergadering is verplaatst van 18 naar 25 maart, 19.30 uur Brandweerkazerne.
Alle suggesties, ideeën en opmerkingen zijn welkom en kun je mailen naar:
dorpsraadgraftderijp@ziggo.nl.
NOTULEN DORPSRAADVERGADERING 17 december 2024
Ischa Maden:
Is jongerenwerker voor de buitenkernen van Alkmaar. Jongeren zijn na de lagereschooltijd lastig te benaderen. Avonden in Onder de Boom worden goed bezocht door jongeren tot 14 jaar.
Wanneer er een voetbaltoernooi of laser gamen georganiseerd wordt zijn er wel veel jongeren die meedoen.
Er is nu voor jongeren geen plek om elkaar te ontmoeten.
Vaak gebeurt dit nu bij het Boegbeeld of de picknicktafel op het Wollandje. Ischa benaderd de jongeren door ’s avonds op de fiets door het dorp te rijden. Geopperd wordt of de Groene Zwaan of het gebouw van de Argonauten, een ideale plek, ruimte kunnen bieden om jongeren zelf iets te laten organiseren. Hiervoor zal een budget bij Alkmaar gevraagd moeten worden. Alkmaar is echter terughoudend om te investeren in buurthuizen.
Ook wordt Ischa gevraagd om zich alvast bij groep 8 te laten zien, dit wordt later zijn doelgroep. Ook zal hij een aantal jongeren vragen om een keer aan te schuiven bij de Dorpsraad en daar hun wensen kenbaar te maken.
Door Mark wordt voorgesteld om de vele organisatiecomités die de Rijp heeft te benaderen om meer voor jongeren te doen. Ischa zal hiermee contact zoeken.
Ook moet er in de Dorpsagenda meer aandacht voor jongeren opgenomen worden.
Renovatie Oosterpark en Meelzak:
Jan Heek en Wickel informeren de Dorpsraad over wat er gaande is, vooraf zijn wij al per mail op de hoogte gebracht.
Al lange tijd gaat het groenbeheer, wegen, verkeersveiligheid in het Oosterpark onrustbarend achteruit. En met de verwachte drukte in 2025 als gevolg van werkzaamheden in het centrum en de vele activiteiten die gaan plaatsvinden, voorzien de bewoners hier grote problemen op zich afkomen m.b.t. parkeren en verkeersdrukte/veiligheid. Ook over de Buizendijkbrug komen veel meer
verkeersbewegingen door wandelaars, fietsers en fatbikes.
Liander gaat op de Meelzak nog een Trafo bouwen.
Het zal zinvol zijn wanneer Liander en Stadswerk072 hun agenda’s op elkaar afstemmen.
Hiervoor is er een plan van aanpak gemaakt om dit gebied weer leefbaar te maken en te houden. De Meelzak is hier ook in meegenomen, omdat dit het evenemententerrein en parkeergelegenheid vh dorp is. De staat hiervan is erbarmelijk!! En niet geschikt om straks de drukte uit het dorp op te vangen.
Er is al gesproken met Stadswerk072, dat aparte afdelingen heeft voor groen en wegen.
Dit werd geen zinvol gesprek omdat zij allebei een eigen planning hebben. Het plan van afdeling groen wordt door de bewoners niet gedragen en afdeling wegen geeft aan hun planning niet aan te willen passen. Stadswerk072 loopt al achter op hun eigen planning en zegt dat er pas na 2025 ruimte is om de renovatie van de Meelzak en Oosterpark aan te pakken.
Er is ook contact geweest met Ilse Kooter, gebiedsregisseur,
Zij zei niets voor hen te kunnen doen.
Sjaak zei dat hij contact heeft gehad met Merlijn Rademaker die projectleider verkeer is en ook betrokken is bij De meelzak, Dam en Tuingracht. Ook staat hij in contact met het verkeersadviesbureau. Hij staat er open voor om te praten met Jan en Mark. De mails van het initiatiefvoorstel en renovatie Oosterpark zijn hem al toegestuurd.
In het coalitieakkoord Alkmaar staat wie de verantwoordelijke wethouder van Stadswerk072, Mark zal dit op internet opzoeken.
Notulen vorige vergadering:
Deze zijn akkoord bevonden.
Enquête:
Tot heden zijn er 73 reacties geweest.
De flyers worden in wk 52 verspreid via de Uitkomst. Billboards plaatsen bij het Boegbeeld en Dorpshuis en later in De Rijp.
De kosten die wij maken worden niet door Alkmaar vergoed, zij hebben het hele budget gebruikt voor het maken van de dorpsagenda!!
Jan zal van de onkosten een begroting opstellen die wij bij Thea Noordeloos gaan bespreken.
Op 7 januari zal de Dorpsraad + Jan en Will de resultaten van de enquête evalueren.
Later in de maand zullen degenen die betrokken waren bij de Dorpsagenda bijeenkomen om de belangrijkste onderwerpen voor de inloopavonden te bespreken.
Ook moeten er datums voor de inloopavonden gepland worden in februari.
Op 20 januari hebben we een gesprek met Thea, Kim en Ilse over de Dorpsagenda met onze input uit de enquête en zullen we ze ook op de hoogte brengen van de renovatieplannen voor de Meelzak en Oosterpark.
Volgende vergadering:
18-02-2025
19.00 uur: Dorpsraadsleden en Mischa Damen met jongeren
19.30 uur: aanvullende groep van de Dorpsagenda
Brandweerkazerne De Rijp
Gezellige Feestdagen en een goed Nieuwjaar!!
Alle suggesties, ideeën en opmerkingen zijn welkom en kun je mailen naar:
dorpsraadgraftderijp@ziggo.nl.